TOP 3 witamin prenatalnych dla kobiet, które potrzebują suplementować kwasy DHA [cz.6]

To będzie najkrótszy ranking ever. I bynajmniej nie z mojej winy. Po prostu, tylko 3 producentów spełniło podstawowe kryterium tego zestawienia.

Dodatkowo, żeby nie było, że poszłam na łatwiznę, na końcu artykułu znajdziecie inne zestawy DHA, które dostępne są obecnie na rynku farmaceutycznym. Ich producenci jednak owiali „tajemnicą” (nie wiadomo czemu? tzn. z pewnością chodzi o finanse, ale udam na razie, że nie wiem) źródło ryb.

Zanim przejdę do konkretnych preparatów z DHA, opowiem Wam trzy słowa po co w ogóle należy je przyjmować.

 

Aha. Zapomniałam. Zdradzę Wam jeszcze jak inaczej niż przy pomocy prenatalnych kwasów DHA, można je przyjmować. Ale to za chwilę.

No to zaczynamy.

 

Kwasy DHA

DHA (kwas dokozaheksaenowy) to jeden z najważniejszych, ale również najbardziej niedocenianych składników diety kobiet ciężarnych oraz mam karmiących piersią.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe przyjmowane w ciąży mają udokumentowany pozytywny wpływ zarówno na mamę, jak i dziecko.

 

Kwasy DHA powinna przyjmować każda kobieta w ciąży oraz mama karmiąca piersią.

 

Naturalnymi źródłami DHA są tłuste ryby morskie (łosoś, śledź, makrela, dorsz), owoce morza oraz algi morskie. Jednak z powodu niskiego spożycia niezbędna jest ich dodatkowa podaż.

 

Kiedy należy rozpocząć suplementację DHA?

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, suplementację należy prowadzić nie później niż od 20 tygodnia ciąży, gdyż właśnie w drugiej połowie ciąży zachodzi intensywny rozwój ośrodkowego układu nerwowego płodu.

Jednak nie oznacza to, że nie można przyjmować kwasów DHA wcześniej. Przy niskim spożyciu ryb warto suplementować je od samego początku ciąży.

 

Korzystny wpływ na płód

  • umożliwiają prawidłowy rozwój i funkcjonowanie mózgu dziecka,
  • wpływają na prawidłowy rozwój narządu wzroku (siatkówki oka) dziecka,
  • zapewniają prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka,
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia alergii u dziecka,
  • powodują wzrost masy urodzeniowej noworodka bez zwiększonego ryzyka makrosomii,
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu I, choroby nadciśnieniowej oraz zakrzepicy w wieku dorosłym.

 

Korzystny wpływ na mamę

  • powodują spadek ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego,
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia depresji poporodowej u matki.

 

Rekomendacje

Według obecnych zaleceń kobiety w ciąży i mamy podczas całego okresu laktacji powinny przyjmować:

  • minimum 200 mg DHA – przy tygodniowym spożyciu minimum 1–2 porcji (ok. 130 g/porcję) tłustych ryb morskich,
  • 500-600 mg DHA – w przypadku spożycia małej ilości ryb i innych źródeł DHA,
  • 1000 mg DHA – w razie znacznego niedoboru lub wysokiego ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego.

Nie zanotowano dotąd skutków ubocznych dla kobiety ciężarnej i płodu, nawet przy spożywaniu wysokich dawek (ponad 1 000 mg) kwasów DHA.

 

DHA z ryb czy z alg?

Otóż jedne i drugie są tak samo wartościowe i bezpieczne, gdy wybierzesz preparat z kwasami DHA pochodzący z bezpiecznych źródeł. Ryzyko zanieczyszczeń metalami ciężkimi, dioksynami oraz polichlorowanymi bifenylami (PCB), które mogą być szkodliwe dla płodu jest w takim wypadku zminimalizowane.

 

TOP 3 zestawów witamin prenatalnych dla kobiet, które potrzebują suplementować kwasy DHA, rekomendowanych przez Matkę Aptekarkę

 

  • Prenatal DHA (60 kapsułek)

⇒ skład 1 kapsułka (olej rybi z anchois, sardynek i makreli):

  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) 300 mg,
  • EPA (kwas eikozapentaenowy) 35 mg,
  • witamina E (octan DL-alfa-tokoferylu) 5,85 mg.

♥ te same kwasy DHA znajdują się w preparacie Prenatal Duo.

Należy przyjmować 2 kapsułki dziennie.

 

  • Omegamed Pregna DHA (30 lub 60 kapsułek)

⇒ skład 1 kapsułka (olej z mikroalg Schizochytrium sp.):

  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) 200 mg.

♥ te same kwasy DHA znajdują się w preparacie Omegamed Optima Start DHA, Omegamed Optima DHAOmegamed Optima Forte DHA.

Według producenta należy przyjmować 2 kapsułki dziennie, jednak zgodnie z zaleceniami PTG powinny być 3.

 

  • Nordic Naturals Prenatal DHA (60 kapsułek)

⇒ skład 2 kapsułki DHA (olej rybi z sardeli i sardynek):

  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) 480 mg,
  • EPA (kwas eikozapentaenowy) 205 mg,
  • witamina D (octan DL-alfa-tokoferylu) 400 j.m. ← bardzo mało.

Należy przyjmować 2 kapsułki dziennie.

 

PS. W preparacie Trimid 3 (28 kapsułek + 28 kapsułek DHA) także znajdziecie olej z mikroalg Schizochytrium sp. 

⇒ skład 1 kapsułka biała:

  • żelazo (fumaran żelaza (II)) 30 mg,
  • kwas foliowy (kwas pteroilomonoglutaminowy) 400 mcg,
  • jod (jodek potasu) 200 mcg,
  • magnez (tlenek magnezu) 150 mg ← słabo wchłanialny, praktycznie wcale,
  • witamina K2 (menachinon) 11,25 mcg.

⇒ skład 1 kapsułka DHA (olej z mikroalg Schizochytrium sp.):

  • witamina D (cholekalcyferol) 2 000 j.m.,
  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) 200 mg.

 

Jednak jest to preparat, który teoretycznie powinien starczyć na 4 tygodnie kuracji, a de facto kapsułek z kwasem DHA starczy na trzy razy krócej, gdyż dawka 200 mg jest zbyt niska dla zdecydowanej większości kobiet.

 

Co jeśli nie prenatalne zestawy z DHA?

Poza prenatalnymi zestawami z DHA, możesz wybrać inne źródło tych kwasów. Nie muszą one mieć wcale napisu dla kobiet w ciąży czy mam karmiących piersią. Wystarczy, że będą miały krótkie dobre składy. Co mam na myśli? Między innymi trany (olej z ryb dorszowatych) w płynie, gdzie np. w porcji dziennej [5 ml] jest 600 mg DHA lub w kapsułkach.

 

Olej z ryb jako źródło DHA?

Poza zestawami kwasów DHA o znanym składzie, są jeszcze preparaty, które na etykiecie mają napis: OLEJ Z RYB.

Ich cena jest zwykle zdecydowanie niższa, a ilość DHA czy EPA zdecydowanie wyższa. Dlaczego tak jest?

Producent „ukrywa” przed klientem pochodzenie ryb, co zapewne oznacza, że nie jest z nami szczery.  Przykładowo, tran może być otrzymywany z resztek różnych ryb i ich części ciała [głów, kręgosłupów – czyli fragmentów bezwartościowych]. Ponadto, ilość kwasów DHA niejednokrotnie jest wzięta z przysłowiowego „sufitu”, stąd ich wygórowane wartości.

Oczywiście, prawdopodobnie nie wszyscy producenci tak oszukują, jednak obstawiam, że większość właśnie tak robi.

No bo przecież, gdyby byli fair napisaliby z jakich ryb konkretnie otrzymują swoje oleje i było by po sprawie.

 

  • Symvital DHA (30 kapsułek)

⇒ skład 1 kapsułka (olej rybi, choć nie wiadomo jaki):

  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) 400 mg.

Ilość DHA jest ni w pięć ni w dziesięć, dlatego należy przyjmować 2 kapsułki dziennie.

 

  • MumOmega (30 kapsułek)

⇒ skład 1 kapsułka (olej z ryb morskich, choć nie wiadomo jakich i olej z wiesiołka):

  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) 300 mg,
  • EPA (kwas eikozapentaenowy) 42 mg,
  • GLA (kwas γ-linolenowy) 15 mg,
  • AA (kwas arachidonowy) 8,4 mg.

Należy przyjmować 2 kapsułki dziennie.

 

  • Pregna 250 DHA (30 kapsułek)

⇒ skład 1 kapsułka (olej rybi, choć nie wiadomo jaki):

  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) 250 mg.

Należy przyjmować 2 kapsułki dziennie.

 

Podsumowując,

Moja jedna rada dla Was → wybierajcie olej z konkretnych gatunków ryb lub / i alg morskich.

 

Enjoy!

Ana

Zobacz też

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *