Witaminy prenatalne. Jaki zestaw wybrać? Czy istnieje jeden uniwersalny i najlepszy dla każdej kobiety w ciąży i karmiącej piersią? [cz.2]

Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonymi na moim fanpage’u na FB Matka Aptekarka oraz na Instagramie matkaaptekarka – 85% kobiet spodziewających się dziecka, decyduje się na przyjmowanie witamin prenatalnych. Mimo tak wysokiego wyniku, wiele z nich deklaruje, że tak naprawdę nie wie czym kierować się podczas wyboru tego najlepszego preparatu.

Część z przyszłych mam sugeruje się tym co poleca im ginekolog, inne wybierają najbardziej rozreklamowany suplement z TV, reszta bierze przypadkowo, tzw. pierwszy lepszy bądź ten, który jest aktualnie w promocji.

 

Ja sama, zarówno w pierwszej jak i obecnej ciąży, w pewnym momencie zdecydowałam się na przyjmowanie zestawu witamin prenatalnychAle, w moim wypadku wybór był całkowicie świadomy, nie pozwoliłam sobie na żaden przypadek.

 

Dlaczego? Z dwóch powodów.

 

Przede wszystkim witaminy, które wybrałam musiały spełniać obowiązujące wytyczne Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, a po drugie musiały one odpowiadać moim potrzebom.

 

Jak możecie się domyślić, nie ma czegoś takiego jak jeden uniwersalny i najlepszy zestaw witamin dla wszystkich kobiet.

 

W końcu każda z nas jest inna.

Jedne kobiety są zupełnie zdrowe, nie chorują na przewlekłe choroby i nie przyjmują na stałe żadnych leków.

Inne wręcz przeciwnie, mają ciążę podwyższonego ryzyka ze względu na wcześniejsze poronienia, mutację MTHFR, poprzednio występujące wady płodu, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, cukrzycę, choroby nerek czy wątroby albo stosowanie przewlekłe pewnych grup leków.

Jeszcze inne cierpią na anemie albo znaczne niedobory magnezu w ciąży.

Są też takie panie, które wcale nie jedzą ryb i muszą! uzupełniać kwasy DHA w znacznie wyższej dawce niż te, które spożywają je regularnie dwa razy w tygodniu.

 

Zestawienie TOP 5?

Ponieważ każda z nas jest inna, nie mogę zrobić jednego zestawienia typu TOP 5 najlepszych preparatów witaminowych i TOP 5 najgorszych. Zrobię za to 5 rankingów, które będą najlepsze dla:

  • zdrowych kobiet,
  • kobiet, które muszą przyjmować poza kwasem foliowym, także jego aktywną formę – metafolinę,
  • przyszłych mam, które są zagrożone niedokrwistością / anemią,
  • ciężarnych, które potrzebują suplementować kwasy DHA,

oraz

  • najsłabsze, z najdłuższymi składami, nie warte naszego czasu i złamanego grosza.

 

Zbilansowana dieta

Jest to najważniejsza sprawa w ciąży. Witaminy i minerały z pożywienia wchłaniają się najlepiej. Żadne zestawy witamin nie zastąpią racjonalnie zbilansowanej diety.

 

Są jednak składniki, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć w odpowiedniej ilości. Nawet przy pomocy najlepszej diety. Dlatego każda kobieta powinna je suplementować w ilościach zalecanych przez PTG.

 

Należą do nich:

  • kwas foliowy – w dawce 400 µg na dzień,
  • witamina D – w dawce minimum 2 000 j.m. na dzień,
  • jod – w dawce 150-200 µg na dzień.

 

Ponadto, w razie niedoborów kwasów DHA, żelazamagnezu, przyszła mama powinna w pierwszej kolejności postarać się uzupełnić ilość tych składników w diecie. Jeśli to nie pomoże, może sięgnąć po preparat ze zwiększoną dawką tychże substancji.

 

Czy podział zestawów witaminowych dla ciężarnych na trymestry ma sens?

Moim zdaniem NIE. Traktuję to jako marketing i wprowadzenie w błąd przyszłej mamy.

Większość obowiązkowych składników należy suplementować w takiej samej ilości przez całe dziewięć miesięcy ciąży oraz podczas laktacji. Są one zalecane także w okresie planowania ciąży. Taka sytuacja dotyczy kwasu foliowego, witaminy D i jodu.

Kwasy DHA można suplementować od początku bądź najpóźniej od 20. tygodnia ciąży oraz podczas laktacji.

Magnez i żelazo dołącza się dopiero wtedy, gdy wystąpi ich niedobór. U większości kobiet w trzecim trymestrze, ale jest to bardzo indywidualna sprawa.

 

Czy można nie wybrać żadnego zestawu witamin prenatalnych w ciąży?

Można. Praktycznie wszystkie zestawy to suplementy diety (poza jednym, przestarzałym już składem, lekiem – Elevit). Jeśli nie ufasz im i nie masz pewności, że zawierają to co deklaruje producent, możesz zdecydować się na stosowanie oddzielnych preparatów w postaci leków.

  • kwas foliowy – np. Folik 0,4 mg,
  • witamina D – np. Vigantol krople,
  • jod – np. Jodid (na receptę),
  • magnez – np. Magne B6, Magne B6 forte, Magvit B6, Maglek B6, Slow-Mag B6, Aspargin (zawiera dodatkowo potas)
  • żelazo – np. Ascofer lub inne na receptę.

Kwasy DHA nie występują niestety w postaci leku, dlatego możesz wybrać dietetyczny środek specjalnego przeznaczenia medycznego lub suplement diety.

 

No więc co wybrać?

Jeśli zdecydowałaś się, że chcesz stosować zestaw witamin prenatalnych podczas ciąży i karmienia piersią, w zależności od Twoich potrzeb kliknij w odpowiedni ranking*:

 

Enjoy!

Ana

Zobacz też