Na odporność? Tran, olej z wątroby rekina oraz roślinne kwasy omega-3.

Tran. Olej z wątroby rekina. Kwasy omega roślinne. ALA. EPA. DHA. Omega-3. Omega-6. Matka Aptekarka

Tran – jeden z najstarszych i najbardziej popularnych preparatów na odporność. Czy rzeczywiście wzmacnia organizm dzieci? Przekonajmy się.

 

Badania naukowe

Są nieubłagane. Mimo że tran jest stosowany w naszym kraju od wielu lat, badania kliniczne wykazały tylko nieznaczny efekt wspomagający w leczeniu i zapobieganiu infekcjom układu oddechowego u dzieci.

Ale! Nie znaczy to, że stosowanie tranu jest całkowicie zbędne. Dlaczego? Obecnie trwają intensywne badania dotyczące profilaktycznego stosowania jednej ze składowych tranu – kwasów DHA. Naukowców zainteresował wpływ DHA na reakcje zapalne i stąd badania pod kątem ryzyka chorób infekcyjnych u dzieci.

Pierwsze wyniki są obiecujące. Jednak wciąż danych jest zbyt mało, żeby można z całym przekonaniem powiedzieć, że tran ma właściwości immunomodulujące. Musimy jeszcze trochę poczekać.

 

Tran a tran

Prawda jest taka, że nie każdy tran to rzeczywiście tran. Rozróżniamy kilka preparatów: tran, olej z wątroby rekina i roślinne kwasy omega. Mają one także różne właściwości.

  • Tran to olej z wątroby morskich ryb dorszowatych. Tłuszcz ten bogaty jest w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) – omega-3 oraz witaminy A i D (czasem także wit. E).
  • Olej z wątroby rekina to nie tran. To po prostu olej z wątroby różnych gatunków rekinów. Różni się tym od tranu, że ma zdecydowanie mniej kwasów omega-3, ale zawiera składniki, które korzystnie wpływają zwłaszcza na układ odpornościowy – skwalen i alkiloglicerole.

Są jeszcze preparaty, które na etykiecie mają napis: OLEJ Z RYB. Są one zdecydowanie tańsze, ale nie znamy źródła ich pochodzenia. Mogą to być równie dobrze resztki różnych ryb. Polecam zdecydowanie wybierać produkty z konkretnych gatunków ryb.

  • Roślinne źródła kwasów omega np. DHA z alg. Są alternatywą dla osób uczulonych na białko ryb, ale także dla wegetarian i wegan.

 

Kwasy omega są bardzo potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, ale nie mogą być w nim samodzielnie syntetyzowane. Stąd tak ważne jest aby dostarczać je wraz z pożywieniem, a jeśli podaż jest niewystarczająca, niezbędna jest suplementacja.

Do głównych frakcji kwasów omega-3 należą:
ALA (kwas alfa-linolenowy)
EPA (kwas eikozapentaenowy)
DHA (kwas dokozaheksaenowy)

 

Kwasy ALA znajdują się w tłuszczach roślinach.

Kwasy EPA i DHA znajdują się w tłuszczach zwierzęcych.

 

Ale, aby przekształcić roślinne ALA w DHA (ALA → EPA → DHA) potrzeba obecności kilku czynników, np. cynku, witamin PP i B6, magnezu czy żelaza.

Ponadto roślinne kwasy omega-3 tylko w niewielkim stopniu (kilka-kilkanaście %) przekształcane są w organizmie z ALA w DHA.

 

Źródła kwasów ALA

  • olej lniany
  • olej rzepakowy
  • olej sojowy
  • orzechy np.włoskie
  • siemie lniane
  • nasiona chia

 

Źródła kwasów EPA i DHA

  • ryby morskie (np. łosoś, dorsz, śledź, tuńczyk, makrela, sardynki)
  • ryby słodkowodne (pstrąg, węgorz, szczupak, sandacz)
  • owoce morza (homar, krewetki, małże, kraby, ostrygi)
  • algi
  • olej z kryla

 

Dobroczynne działanie kwasów omega:

  • Na układ sercowo-naczyniowy.
  • Na układ nerwowy.
  • Na układ odpornościowy.

 

Tran a witamina D

Zawartość witaminy D w tranie nie jest duża, a z pewnością nie jest wystarczająca, aby pokryć dziennie zapotrzebowanie. Dlatego trzeba dodatkowo ją suplementować.

 

Dawkowanie

Aby zapewnić odpowiednią ilość kwasów omega-3, należy spożywać 2-3 posiłki rybne tygodniowo.

Jeśli z jakichś powodów jest to niemożliwe, należy suplementować kwasy omega-3.

  • dzieci od 6.m.ż do 3.r.ż. łącznie minimum 100-200 mg na dobę (pamiętaj, że kwasy DHA znajdują się także w mleku modyfikowanym).
  • starsze dzieci min. 250 mg na dobę.
  • kobiety w ciąży oraz karmiące piersią min. 500-600 mg na dobę.

 

Czy wiesz, że nie ma dolnej granicy od której można podawać dziecku tran?!

Skąd w takim razie założenie większości firm produkujących preparaty dla dzieci, że powinno się rozpocząć suplementację po 6.miesiącu?

Już tłumaczę. Przyjmuje się, że niemowlę jest karmione piersią przez pierwsze pół roku życia. A ponieważ zgodnie z wytycznymi PTG, kobiety karmiące piersią powinny przyjmować codziennie 500-600 mg kwasów DHA, to wraz z pokarmem są one przekazywane dziecku.

Można przyjąć, że dopóki mama karmi piersią, nie ma potrzeby suplementować kwasów DHA dziecku.

 

Tran a zanieczyszczenia

Trany i oleje z wątroby rekina są badane na obecność metali ciężkich, dioksyn i PCB. Wybieraj produkty sprawdzonych producentów, o ugruntowanej pozycji na rynku farmaceutycznym.

 

Jaki tran wybrać?

Zdecydowanie polecam w pierwszej kolejności trany w płynie. Dlaczego? Gdyż mamy wtedy możliwość ocenić jego świeżość, smak, to czy nie jest zjełczały. Wiem, że nie każdy jest w stanie znieść ich zapach i smak, ale obecnie są trany z dodatkiem substancji maskujących rybi posmak, np. cytrynowy, owocowy, malinowy, tutti frutti i in.

Zdecydowanie nie polecam żelek z tranem. Jest to słodycz, nie lek. Ponadto, w ten sposób od małego uczymy dzieci złych nawyków żywieniowych. Już nie wspominając o składzie tych żelek…

 

Przechowywanie

Tran w płynie po otwarciu przechowujemy w lodówce. Maksymalnie 2-3 miesiące po otwarciu należy go zużyć (w zależności od preparatu).

Podawanie schłodzonego tranu, prosto z lodówki maskuje nieco jego smak i część dzieci lepiej dzięki temu go akceptuje.

 

Podsumowując,

Mimo, że tran nie ma wciąż w pełni udokumentowanego działania na układ odpornościowy, ze względu na zawartość kwasów DHA, warto go podawać.

Organizm najmłodszych rozwija się w bardzo szybkim tempie. Spożywany przez dzieci wpływa na ostrość widzenia oraz rozwój mózgu i układu nerwowego.

Jeśli zależy Ci stricte na wzmacnianiu układu odpornościowego, wybierz preparat z olejem z wątroby rekina. Dzięki zawartości skwalenu i alkilogliceroli z pewnością zadziała na odporność lepiej niż tran.

 

Enjoy!

Ana

Zobacz też

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *